onsdag 23 mars 2011

S & Mp dirigerar åt vänster i regionen!

Regionstyrelsen behandlade idag en motion från Magnus Berntsson (KD) om vårdval inom mödrahälsovården och inom den öppna gynekologiska motagningen. Allt enligt Lagen om valfrihet. Från regionens tjänstemannaorganisation föreslog man att det skulle utredas hur det kunde se ut och fungera. Men istället för att invänta en utredning som kunde ge fakta och förutsättningar på fötterna så valde S-V-MP och Sjukvårdspartiet att säga nej till det, rakt av. Detta faller rätt bra in i den nationella vansinneskampanj som Vänsterpartiet genom för just nu där man säger nej till all form av valfrihet inom vården.

Istället för att värdera värdet av att patienter får den vård de villa ha när de vill ha den så riktar man in sig på att misstänkliggöra utförarna av vården. Jag har tidigare bloggat om hotet mot vårdcentralerna som faller in i samma tendens och igår nämnde jag deras försök att jämställa alternativ medicin med alternativa utförare av vård.

Det lustiga i kråksången är väl just inte vänsterpartiets aggerande här för de har alltid varit emot all form av valfrihet. (helst ska det väl vara statsreglerat när klockan ringer på morgonen också.) Nej det underliga är hur Socialdemokraterna, som tillsammans med oss under 10 år utvecklat vården i Västra Götalandsregionen, nu lägger sig platt på rygg och försöker backa tillbaka utvecklingen till stenåldern.

Idag fick jag handlingarna till Hälso- och Sjukvårdsnämnden på Hisingens kommande sammanträde. I handlingarna fanns det en rapport kring psykiatrin (som jag säkert får tillfälle att återkomma till i ett annat inlägg). I sammanfattningen står det:
"Konsultationsmodellen behöver anpassas till de förändringar som VG-primärvård inneburit."
Rätt klart här är att en av slutsatserna är att VG-primärvårds reformen behöver ta ett nästa steg. Konsekvensen av den politiska ledningens agerande är dock att detta inte kommer att ske. Hotet kvarstår således.

Jonas Andersson bloggade tidigare idag om Regionstyrelsens sammanträde och jag avslutar mitt inlägg med ett citat från honom:
"Fler eller färre vårdval i Västra Götalandsregionen kan mycket väl bli en viktig valfråga de närmaste månaderna. Mitt enkla svar är FLER."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar