tisdag 5 november 2013

Regionen fyller moppe!

Idag fyller Västra Götalandsregionen 15 år, en ung region med många utmaningar. Idag hade jag ett första möte med Hälso- och Sjukvårdsnämnd 11:s folkhälsogrupp. Gruppen har funnits ett bra tag men jag kom in i gruppen för lite mer än en månad sedan som följd av en avsägelse rfån en tidigare ledamot.

Dagens möte var avsett att ge mig en överblick över ansvarsområdet och diverse mål som nämnden har rellaterat till folkhälsa. Jag fick även "lite" litteratur att läsa in mig på. En första överblick, vilket även bilden visar, är att ämnet är extremt brett. Av uppdragen som ligger är det också något svagt kring styrtal och uppföljningbara mål. Att vissa uppdrag dessutom bara ligger något enstaka år kan göra det svårt att få uppföljningsbara data att följa över tid.

Hoppas att folkhälsoämnet visar sig ha mer långsiktighet och substans än vad en snabb överblick ger sken av. Hälsoförebyggande arbete förtjänar långsiktighet och opartisk utvärdering och uppföljning så att resurserna sätts in där de ger bäst effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar